Flippin' Burgers

Nedan finns information om vår filosofi, hur vi jobbar med närproducerat, ekologiskt och små producenter. Du hittar även information om hur du söker jobb hos oss, pressmaterial och annat smått och gott.

Filosofi

På Flippin gillar vi enkla burgare utan tjafs som är gjorda från grunden. På riktigt. Därför jobbar vi uteslutande med små köttproducenter som har koll på djurhållning och slakt. Med djur som får vistas ute och äta gräs eftersom de helt enkelt mår bäst av det. Då blir även köttet fint och smakrikt. Givetvis är allt kött vi använder färskt och hängmörat.

Vår huvudleverantör är det småskaliga slakteriet Skärgårdskött på Värmdö men vi jobbar även med Svenskt Gräskött från Kulla Ranch i Halland och Gröna Gårdar med KRAV-märkt verksamhet främst på västkusten.

Skärgårdskött är ett litet slakteri vid Tavastboda gård ute på Värmdö. De slaktar djur främst från gårdar i Stockholms skärgård och Ekerö med naturlig och lokal uppfödning där djuren rör sig fritt på ett naturligt bete och tas väl omhand. Det småskaliga slakteriet med korta transporter, ofta med båt, gör verksamheten unik och bidrar till en levande skärgård. Allt kött är gårdsbestämt och hängmörat.

Svenskt Gräskötts mål är att producera det nyttigaste, godaste och naturligaste köttet som finns idag. Aldrig kraftfoder, bara modersmjölk och svenskt gräs, mineraler och örter. Inga genmodifierade produkter får användas i djurets foder och lägsta slaktålder är 26 månader. Köttet hängmöras sedan i minst 70 dygnsgrader. Vid Kulla Ranch vistas djuren utomhus året runt.

Gröna Gårdar arbetar med en naturlig och långsam uppfödningstakt på enbart örtblandat gräsfoder. Målet är det smakrikaste, möraste och nyttigaste köttet. Dessutom lägger de stor vikt vid att alla led i uppfödningsprocessen ska ske på bästa sätt för djuret. Gårdarna är KRAV-märkta och de använder ett KRAV-märkt slakteri och djuren har en lägsta slaktålder på 24 månader.

Vårt burgarbröd är helt ekologiskt och levereras nybakat sju dagar i veckan från Magnus Johansson Bageri i Hammarby Sjöstad. Vi har tagit fram brödet tillsammans med Magnus, som vi vågar påstå är en av landets främsta konditorer.

Våra shakes gör vi på Ben & Jerry's fairtrademärkta skopglass och ekologisk standardmjölk. That's it. På toppen lägger vi ekologisk grädde och ringlar över hantverksgjord kolasås från Pärlans konfektyr.

Våra viner kommer från Stockholmsbaserade leverantören Winetrade. Med sin slogan vin utan skit har de specialiserat sig på naturviner från ekologiskt- eller biodynamiskt odlade druvor som är vinifierade utan tillsättning av jäst, enzym, tannin, syra, socker och andra industritillsatser. Viner som är gjorda i samförstånd med natur, kultur och tradition och inte genomgått vare sig pastörisering eller kylstabilisering.

Vårt kaffe kommer från Johan & Nyström och är ekologiskt handplockat samt hantverksrostat.

Vi strävar efter att öka andelen ekologiska och kravmärkta ingredienser ytterligare i våra inköp och jobbar ständigt med de olika avvägningar som krävs inom denna komplexa fråga. Det handlar till största del om tillgänglighet och avvägningen mellan närproducerat, säsongsutbud och importerade ekologiska produkter. Vi gör löpande bedömningar från fall till fall och för en nära dialog med våra leverantörer.

Små leverantörer klarar inte alltid att leva upp till samtliga krav som ställs för att ingå i olika märkningar och certifikat men kan ändå ha en verksamhet som i allt väsentligt överträffar kraven samt ligga långt före större leverantörer i de frågor som är mest väsentliga för t ex djurhållning och slakt. Vi utgår därför alltid i första hand från den småskaliga verksamheten och den relation vi skapar direkt med producenten.

Personal / HR

Vår restaurang bygger på engagemang i alla led, kvalitet och en stor mängd kärlek till den mat vi serverar. Detta är något vi vårdar och som även genomsyrar hur vi ser på vår restaurang som arbetsplats. Vi ska vara en sund arbetsplats där våra medarbetare har alla förutsättningar att trivas och må bra. Det är så vi vill ha det.

Hos oss får du

  • Vara dig själv. Vi gillar att vi är olika personer och personligheter som jobbar här.
  • Möjlighet att lära dig nya saker och utvecklas i din befintliga roll eller kanske en ny roll. Vi vill att du ska stanna länge hos oss.
  • Vara med och påverka vår arbetsplats. Kanske genom att skapa låtlistor för restaurangen eller vara med på burgarlabb.
  • Delta på våra grymma personaldagar som vi har två gånger om året. Vi har oftast kul på jobbet och dessa dagar har vi extra kul!

Några fler fakta om oss

  • Om du är nyfiken på siffror – vi är ca 60 anställda med snittåldern 28 år. Vi är 35 % kvinnor och 65 % män. Vi har just nu ursprung i Sverige, England, USA, Finland, Brasilien, Australien, Danmark. 35 % jobbar av oss jobbar heltid och 65 % jobbar deltid.
  • Vi vill veta vad våra medarbetare tycker och känner och genomför därför både medarbetarsamtal och medarbetarenkäter.
  • Som en uppmuntran till alla de medarbetare som vill träna på gym, simma, få massage eller på annat sätt ta hand om sin fysiska hälsa så ger vi ett årligt friskvårdsbidrag.
  • Hos oss står och går man hela sitt arbetspass och vill inte att våra medarbetare ska få ont i kroppen. Därför erbjuder vi ett årligt skobidrag så att man kan köpa schyssta skor. Givetvis tillhandahåller vi även arbetskläder i övrigt.
  • Och självklart är vi medlem i Visita och har kollektivavtal med HRF och Unionen.

Vi söker ofta duktiga medarbetare och det viktigaste är att du brinner för service och har ett stort intresse för att lära dig nya saker. Om det inte finns någon ledig tjänst för tillfället så är du ändå välkommen att skicka in en ansökan för framtida behov. Fyll i formuläret nedan och kom ihåg att bifoga CV och personligt brev.

Ansökningsformulär

Historia

Hamburgare är enkel mat som säljs överallt, från gatukök till fina restauranger. Det enda som egentligen behövs är en bra färs och ett gott bröd. Trots det var det länge svårt att gå ut en kväll i Stockholm för att äta en bra burgare lagad från grunden. Utbudet varierade ofta från prefabricerade frysbiffar till stora kompakta färsbiffar med en höjd som tog ifrån burgaren sitt bärande element – att den kan ätas med händerna.

På senare år har många välkomna tillskott skett med renodlade burgarställen som serverar saftiga burgare med omsorg om råvaror och tillagning. Det är en spännande och efterlängtad utveckling. Det var precis vad vi saknade när vi öppnade Flippin' Burgers 2012, ett renodlat hamburgarställe där burgaren och dess kvalitet står i centrum, en plats där exklusiviteten finns i smak, konsistens och kvalitet på burgaren – inte i priset. Inga frysbiffar, inget prefab, inga tillsatser – bara genuin enkel matlagning.

I mars 2011 gick grundaren Jon Widegren ut från jobbet, köpte en laptop och en köttkvarn och började jobba för att försöka förverkliga idén. I början av maj 2011 åkte han till USA för en sex veckors roadtrip i jakt på inspiration, kunskap och matupplevelser. I samband med det föddes bloggen Flippin' Burgers för att skildra resan men också den längre färden mot en egen restaurang.

Väl hemma 5 kg tyngre efter 64 burgare på 38 dagar infann sig verkligheten igen. Nu skulle det göras. På riktigt. Sommaren och den tidiga hösten 2011 ägnades åt mer research, leverantörskontakter, förhandlingar, investeringsfrågor laborerande och framförallt lokalletande. För att testa efterfrågan och samla in mer kapital lanserades under hösten 2011 Flippin' Burgers som projekt på crowdfundingsiten fundedbyme.se. På två månader samlade 178 personer in över 36 000 kr mot löftet om att någon gång i framtiden kanske få tillbaka en burgare som ännu inte fanns. Från en restaurang som inte fanns.

window-logo-bw

I början av 2012 började äntligen Flippin' Burgers förverkligas. Den 7 mars slog vi upp portarna för alla eldsjälar som redan ett halvår tidigare köpt presentkort via fundedbyme.se och den 23 mars öppnade vi slutligen på riktigt. Vägen dit var lång och slingrig och hade inte varit möjlig utan allt stöd från många underbara personer som bidragit med råd, tips och konstruktiv kritik. Och pengar.

Idag kan vi se tillbaka på en fantastisk, omtumlande och utmanande tid. Vi finns sedan 2013 i våra lokaler på Observatoriegatan 8 i Stockholm och under 2017 tillkom LÅDAN på Luntmakargatan 63 och Dogfood på Industrigatan 2. Stort tack till alla som varit med hittills och välkommen alla nya gäster!

Bloggen

Bloggen som skildrade uppstarten av Flippin' Burgers hittar ni här.

FAQ

Q: Varför tar ni inte emot bordsbokningar?

A: Vi vill att våra gäster ska kunna komma hit när de vill utan att planera långt i förväg. Det innebär i nuläget att det ofta kan bli väntetid på bord när många vill komma och äta. Vi tycker ändå att det är det minst dåliga alternativet jämfört med bordsbokning enligt devisen hellre vänta en timme än en vecka.

Q: Varför vill ni att gäster ska vänta i restaurangen istället för att gå iväg och vänta?

A: Det finns flera skäl till det. Till att börja med är vår erfarenhet att när gäster går iväg så blir det alltid ett ganska stort bortfall av personer som skrivit upp sig men som sedan inte kommer tillbaka. Detta drabbar främst andra gäster som väntar eftersom kötiden uppges vara längre än den egentligen är. Av samma anledning blir det svårt för hovmästaren att ge korrekt uppskattning av väntetiden till nya gäster. För vår del har vi inget behov av att låsa upp gäster utan ser gärna ett spontant flöde så det handlar inte om att "boka gäster" från vårt perspektiv.

Det är också svårt att alltid uppskatta väntetiden korrekt och bord blir ofta lediga fortare än vad hovmästaren kunnat beräkna. Gäster som gått iväg och kommer tillbaka kan upptäcka att deras namn ropats upp ett flertal gånger och turen gått vidare till nästa sällskap på listan. Sådana situationer går givetvis alltid att lösa men det är ofta enklare och trevligare för alla om det finns en transparens i att de som vill äta och som står på väntelista också är på plats i restaurangen. Så fungerar de flesta köer. Vår erfarenhet är att det alltid går fortare att få bord för den som väntar kvar jämfört med den som gått iväg.

Vi har i perioder testat att köra en väntelista där gäster kan skriva upp sig och gå iväg men det har dels inneburit att många fler har skrivit upp sig än de som verkligen tänkt äta dels att allt fler kommit allt tidigare för att skriva upp sig för en tid senare på kvällen. Då blir det till slut ett bokningssystem ändå och då faller hela idén med att ha drop-in.

Vi vill betona att vi inte tvingar kvar våra gäster i restaurangen för att vi ska tjäna pengar på er medan ni väntar. Att vi har en bar där folk kan vänta var ett av de främsta önskemålen som våra gäster hade när vi flyttade till större lokaler och givetvis vill vi ge er som väntar en så trevlig upplevelse som möjligt. Men det finns ingen förväntan eller önskan att gäster som väntar måste handla något i baren. Det handlar om att kunna ha en så kort väntetid som möjligt och med lika villkor för alla.

Q: Måste alla i ett sällskap vara på plats och vänta hela tiden?

A: Nej, det behövs inte. Det viktiga för oss är att det alltid finns en person i sällskapet på plats så att hovmästaren vet att ni vill äta och att det finns någon att kommunicera med om väntetid, lediga bord, etc.

Q: Hur vet vi när det är vår tur?

A: När det är er tur kommer hovmästaren att ropa upp ert namn. När alla i sällskapet är på plats kommer hovmästaren att visa er till ert bord.

Q: Varför har ni inte öppet för lunch?

A: Vi har valt att bara köra kvällstid på vardagar för att vi tycker det är trevligast så. Förutom fredag till söndag, då får lunch en lite annan, skönare innebörd.

Q: Har ni take-away?

A: Ja. Du beställer direkt av oss i baren och väljer från den ordinarie menyn. Normal väntetid är 10-15 min, men vid full restaurang och många beställningar samtidigt kan det ta uppemot 20-30 min.

Q: Varför går det inte att beställa take-away via telefon eller online?

A: Vi ligger i stort sett på maxkapacitet varje dag när det gäller hur många burgare köket kan leverera givet den kvalitetsnivå vi vill hålla. Tillsvidare får vi därför jobba med den fysiska begränsning det innebär att endast ta emot beställningar på plats.

Q: När ska ni öppna ett till Flippin' Burgers?

A: Det finns inga sådana planer. Sedan hösten 2015 har vi emellertid vårt nya flodtruck-koncept Sliders och under 2017 öppnade vi LÅDAN och Dogfood.

Q: Kan man abonnera restaurangen för ett event?

A: Inte kvällstid men i vissa fall på lunchtid. Förfrågan kan skickas till info@flippinburgers.se

Q: Har ni glutenfritt bröd?

A: Utöver vårt vanliga bröd så har vi ett bröd utan tillsatt gluten från ett bageri som benämner sig själva som ett glutenfritt bageri och bröden som glutenfria. På grund av livsmedelslagstiftningen benämner vi brödet som ej tillsatt gluten. Notera även att restaurangen i sig inte är en glutenfri miljö.

Press / Media

Nedan finns högupplösta bilder med tillåtelse att användas i mediesammanhang.

Pressbilder

bar T4 8689 burgler BT03884 cricket T4 0888 doublecheese BT03737 shakes T4 9080 table T4 9190

Pressarkiv

The 10 Greatest Burger Places Outside America (The Daily Meal)
Sverige gör en av världens bästa hamburgare (Mitt Kök)
Best American restaurants in Europe (CNN Travel)
Stans bästa krogar (Allt om Stockholm)
Stockholms bästa hamburgare (Nöjesguiden)
Långsam snabbmat (Dagens Nyheter)
Hamburgare väl värda att vänta på (Aftonbladet)
Hamburgare som fyller ett tomrum (Metro)

Kontakt

För att komma i kontakt med oss gällande frågor, synpunkter eller övriga ärenden, vänligen e-posta oss via adressen nedan.

info@flippinburgers.se

OBS! Vi har ingen telefon.