FAQ
Vi vill att våra gäster ska kunna komma hit när de vill utan att planera långt i förväg. Det innebär i nuläget att det ofta kan bli väntetid på bord när många vill komma och äta. Vi tycker ändå att det är det minst dåliga alternativet jämfört med bordsbokning enligt devisen hellre vänta en timme än en vecka.
Det finns flera skäl till det. Till att börja med är vår erfarenhet att när gäster går iväg så blir det alltid ett ganska stort bortfall av personer som skrivit upp sig men som sedan inte kommer tillbaka. Detta drabbar främst andra gäster som väntar eftersom kötiden uppges vara längre än den egentligen är. Av samma anledning blir det svårt för hovmästaren att ge korrekt uppskattning av väntetiden till nya gäster. För vår del har vi inget behov av att låsa upp gäster utan ser gärna ett spontant flöde så det handlar inte om att ”boka gäster” från vårt perspektiv.
Det är också svårt att alltid uppskatta väntetiden korrekt och bord blir ofta lediga fortare än vad hovmästaren kunnat beräkna. Gäster som gått iväg och kommer tillbaka kan upptäcka att deras namn ropats upp ett flertal gånger och turen gått vidare till nästa sällskap på listan. Sådana situationer går givetvis alltid att lösa men det är ofta enklare och trevligare för alla om det finns en transparens i att de som vill äta och som står på väntelista också är på plats i restaurangen. Så fungerar de flesta köer. Vår erfarenhet är att det alltid går fortare att få bord för den som väntar kvar jämfört med den som gått iväg.
Vi har i perioder testat att köra en väntelista där gäster kan skriva upp sig och gå iväg men det har dels inneburit att många fler har skrivit upp sig än de som verkligen tänkt äta dels att allt fler kommit allt tidigare för att skriva upp sig för en tid senare på kvällen. Då blir det till slut ett bokningssystem ändå och då faller hela idén med att ha drop-in.
Vi vill betona att vi inte tvingar kvar våra gäster i restaurangen för att vi ska tjäna pengar på er medan ni väntar. Att vi har en bar där folk kan vänta var ett av de främsta önskemålen som våra gäster hade när vi flyttade till större lokaler och givetvis vill vi ge er som väntar en så trevlig upplevelse som möjligt. Men det finns ingen förväntan eller önskan att gäster som väntar måste handla något i baren. Det handlar om att kunna ha en så kort väntetid som möjligt och med lika villkor för alla.
Nej, det behövs inte. Det viktiga för oss är att det alltid finns en person i sällskapet på plats så att hovmästaren vet att ni vill äta och att det finns någon att kommunicera med om väntetid, lediga bord, etc.
När det är er tur kommer hovmästaren att ropa upp ert namn. När alla i sällskapet är på plats kommer hovmästaren att visa er till ert bord.
Vi har valt att bara köra kvällstid på vardagar för att vi tycker det är trevligast så. Förutom fredag till söndag, då får lunch en lite annan, skönare innebörd.
Ja. Du beställer direkt av oss i baren eller via vår egen app. Normal väntetid är 10-15 min, men vid full restaurang och många beställningar samtidigt kan det ta uppemot 20-30 min. Det går även bra att beställa med leverans via Wolt, Foodora eller Ubereats.
Inte kvällstid men i vissa fall på lunchtid. Förfrågan kan skickas till info@flippinburgers.se.
Utöver vårt vanliga bröd så har vi ett bröd utan tillsatt gluten. På grund av livsmedelslagstiftningen benämner vi brödet som ej tillsatt gluten. Notera att bageriet och även restaurangen inte är glutenfria miljöer.